BEZ KATALIZATORA NEMA TABLICA Šta vozači u Srbiji treba da provere na sistemu izduvnih gasova da bi prošli tehnički pregled od 5. jula

Vlasnici automobila koji su neovlašćeno prepravili svoje vozilo skidanjem lambda sonde, katalizatora i DPF filtera, ili oni koji su takav "polovnjak" kupili, imaće problema na tehničkom pregledu i teško će ga proći od 5. jula ove godine, smatraju stručnjaci.

Auto-servis Automehaničar, Foto: Shutterstock

Tada počinje puna primena propisa koji se odnose na merenje emisije izduvnih gasova, a ovi delovi su bitni za njihovo prečišćavanje od štetnih materija. Sva vozila će morati da ispune i te zahteve da bi mogla da se registruju.

Najveći problem će imati oni koji su skinuli lambda sondu. Automobili koji su napravljeni bez katalizatora, ne treba da ga imaju i oni će moći da se registruju dok god se održavaju u ispravnom stanju. Kada su u pitanju vozila kod kojih su predviđeni uređaji za prečišćavanje izduvnih gasova, vlasnici, koji to još nisu učinili, trebalo bi pre 5. jula da provere da li njihov auto ima katalizator, ili DPF filter i da li su ispravni. Ti delovi su često skidani jer prave problem u vožnji, ako se zapuše ili su dotrajali i oštećeni.

U nekim slučajevima vlasnici to rade i zato što ove uređaje mogu da prodaju za stotinak evra. Problem za one koji budu hteli da vrate ove delove, biće procena koliko im se sada isplati da ih ugrađuju.

Tada počinje puna primena propisa koji se odnose na merenje emisije izduvnih gasova, a ovi delovi su bitni za njihovo prečišćavanje od štetnih materija. Sva vozila će morati da ispune i te zahteve da bi mogla da se registruju.

Najveći problem će imati oni koji su skinuli lambda sondu. Automobili koji su napravljeni bez katalizatora, ne treba da ga imaju i oni će moći da se registruju dok god se održavaju u ispravnom stanju. Kada su u pitanju vozila kod kojih su predviđeni uređaji za prečišćavanje izduvnih gasova, vlasnici, koji to još nisu učinili, trebalo bi pre 5. jula da provere da li njihov auto ima katalizator, ili DPF filter i da li su ispravni. Ti delovi su često skidani jer prave problem u vožnji, ako se zapuše ili su dotrajali i oštećeni.

U nekim slučajevima vlasnici to rade i zato što ove uređaje mogu da prodaju za stotinak evra. Problem za one koji budu hteli da vrate ove delove, biće procena koliko im se sada isplati da ih ugrađuju.

PROVERA AGENCIJE VLADA

Marinković iz NATEP-a, smatra da je poslednjih desetak godina gotovo nemoguće da se uveze vozilo kojem je skinut katalizator i DPF filter, jer Agencija za bezbednost saobraćaja proverava da li auto potpuno odgovara proizvodnim karakteristikama iz svog sertifikata COC (sertifikat of konformiti). Drugo je pitanje šta sa autom rade vlasnici.

Vlada Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP) ističe da vozilo treba da ispunjava dva ključna zahteva da bi prošlo proveru ispravnosti.

- Tehnički pregled je utvrđivanje minimalnih voznih i ekoloških karakteristika neophodnih za učestvovanje vozila u saobraćaju - objašnjava Marinković, za naš list. - Da bi bilo koje vozilo prošlo tu proveru treba da ispunjava dva ključna zahteva: da bude održavano i da mu nisu neovlašćeno promenjene tehničke karakteristike, poput uklanjanja lambda sonde, katalizatora, DPF filtera... Vozila koja su napravljena bez katalizatora ne treba da ga imaju, moći će da se registruju ako se održavaju u ispravnom stanju.

Najveći problem će, kako ističe, imati benzinci koji su skinuli lambda sondu. To je senzor koji meri sadržaj preostalog kiseonika u izduvnim gasovima. Njih katalizator čini manje štetnim, zahvaljujući lambda sondi. Oni koji je nemaju, mogu da je ponovo ugrade. Naši reporteri su zabeležili da se cena lambda sonde, u zavisnosti od tipa i modela vozila, kreće od 2.400 do 24.500 dinara.

Najisplativije rešenje za vlasnike vozila koji žele da vrate katalizator je da se opredele za tzv. univerzalni koji košta oko 100 evra - savetuje Jovan Cvetković, direktor poznatog auto-centra. - Polovni DPF filteri se kreću od 300 do 1.000, a novi od 1.000 do 6.000 evra.

BONUS VIDEO:

 .

Povezane vesti

  • Korisnik: vlada
    26/01/2021 - 19:57
    Ne mogu da verujem,ovo je strasno,pa prva Svajcarska ima puno fleksibilniji zakon,bez obzira na godine ako auto podleze specifikaciji fabrike i u zadatim tolerancijama,nema problema pa makar bio i 20 i vise godina star.Ovo kod nas definirivno nije normalno,ako se vidi vozni park u drzavi,ili se gleda samo krug dvojke.
  • Korisnik: Milenko
    26/01/2021 - 17:22
    Ovo je smešno jer još uvek se voze krševi i neispravna vozila, nije mi jasno kako pređu tehnički pregled.
  • Korisnik: maca
    26/01/2021 - 14:24
    Pa naravno gazite narod, kad su blesavi i ćute svi, udari stoku onda to je vaš moto, odakle para više da damo da bi imali auto
UČITAJ JOŠ KOMENTARA

                            

Najčitanije - Alo.rs

Najnovije - Alo.rs

Vip - Alo.rs

Galerije

Najbolji video klipovi