Voz, lokomotiva
RINA
Voz, lokomotiva

RINA

Voz, lokomotiva, Foto: RINA

Na današnji dan, 3. septembra 1884. godine, iz Beograda je krenuo prvi putnički voz na pruzi Beograd-Niš, prvoj u Srbiji. Početak gradnje 21. juna 1881. obeležio je srebrnim budakom knez Milan Obrenović. Ispraćaju voza iskićenog cvećem i srpskim trobojkama, pored velikog broja građana, prisustvovali su ugledni gosti iz Beča, Budimpešte i Pariza. Voz je krenuo u 8.30, a u Niš je stigao u 18.23.

Upravu i eksploataciju nad prvom železničkog prugom u Srbiji i prugama koje su se gradile do 1889. godine vršilo je Francusko akcionarsko društvo. Međutim, 21. maja 1889. godine ukazom namesnika oduzeto je pravo eksploatacije francuskom društvu i uprava nad železnicom prešla je u državne ruke.

Srpske državne železnice raspolagale su tada sa 21 lokomotivom, 127 putničkih i 702 teretna vagona, a sve to korišćeno je na 532 km pruge, od čega je na prugu Beograd—Niš otpadalo 243,5 km. Osim pruge Beograd—Niš, saobraćaj se odvijao na prugama Lapovo—Kragujevac, Smederevo—Velika Plana, Niš—Ristovac—turska granica, Niš-bugarska granica i Beograd—Savski most.

Putovanje od Beograda do Niša putničkih vozova trajalo je 8 časova i 15 minuta a lokomotiva je na šest usputnih mesta uzimala vodu. Tako je Srbija posle dosta neizvesnosti dobila svoju prvu železničku prugu, a time i određene koristi. Ubrzo se pristupilo izgradnji i drugih »priključnih« pruga, koje su postepeno uvećavale mrežu železničkih pruga na ovom delu naše zemlje.

Komentari (1)

Nenad

05.09.2020 23:03

Vojvodina nije Srbija izgleda? Prva pruga u Srbiji je bila do Bele Crkve, a i Segedin - Kikinda - Temišvar. Pruga je stigla i do Zemuna, pr gradnje pruge do Niša.