Prevoz, GSP, tramvaj
Alo.rs/V.Đ.
Prevoz, GSP, tramvaj

Alo.rs/V.Đ.

Prevoz, GSP, tramvaj, Foto: Alo.rs/V.Đ.

Nije tajna da se mnogi ljudi voze besplatno u javnom prevozu, iako bi trebalo da kupe kartu, tj. - švercovanje je uznapredovalo.

Stanje je alarmantnije u gradovima u kojima je životni standard niži, mada ima razlike i među putnicima iz metropola koje su sličnog "ranga".

ANKETA:
Da li se švercujete gradskim prevozom?

 

Recimo, ako uporedimo Beč, Berlin, Hamburg, Frankfurt i Pariz, činjenice govore da je švercovanje najmanje prisutno u austrijskoj prestonici, svega 2 odsto. To je podatak iz prošle godine, koji je objavio "Wiener Linien".

Sa druge strane, putnika koji se švercuju u Berlinu je oko tri odsto, a onih koji to čine u Hamburgu i Frankfurtu je pet odsto. Procenat ide na 10 u Parizu.

Pariz, Ajfelov toranj

Tanjug Dragan Kujundzic

Pariz, Ajfelov toranj, Foto: Tanjug Dragan Kujundzic

Pritom, razlike u ceni karata nisu velike, štaviše, one su veće u Beču nego u Parizu.

U Beču singl karta košta 2,40 evra, a dnevna (24h) ima cenu od 8 evra. Karta za javni pravoz (voz, bus, metro) za osam dana je oko 40 evra, a svakako je moguće kupiti i mesečne karte koje su najisplativije.

Singl karta u Parizu košta 1,90 evra. Carnet od 10 karata je 16,90 evra. "Wiener Linien" prenosi da je 2020, u doba pandemije, smanjen broja lica koja su se vozila bez karte javnim prevozom u Beču.

Više od 100 kontrolora svakodnevno je kontrolisalo putnike, pri čemu kazne nisu male za one koje "uhvate". Ako putnik bez karte odluči da odmah plati kaznu, treba da izdvoji 105 evra, a ako ne plati na licu mesta - kasnije plaća 115 evra.

- Sistem javnog prevoza se oslanja na fer ponašanje građana, a to štitimo. Koga zateknemo bez karte, tom izdajemo našu "najskuplju kartu" - naglasila je direktorka "Wiener Linien", Aleksandra Rajnagl.

Tokom 2020. kontrolisano je oko 3,1 miliona putnika, dok je 2019. taj broj iznosio oko 4,9 miliona. Bečlije su, prema izveštaju "Wiener Linien", među najpoštenijim putnicima u Evropi.