Lava
Youtube/printscreen
Lava

Youtube/printscreen

Lava , Foto: Youtube/printscreen

- Razmere pretnji biosferi i svim njenim životnim oblicima, uključujući čovečanstvo, u stvari su toliko velike da je i dobro obaveštenim stručnjacima teško da ih shvate - upozorava grupa od 17 naučnika iz SAD, Australije i Meksika u članku objavljenom u ekološkom časopisu Frontiers in Conservation Science.

Istraživači su sumirali niz nedavnih radova koji predviđaju „groznu budućnost masovnog izumiranja, narušavanja zdravlja i klimatskih poremećaja“.

Opisali su različite globalne izazove, poput brzog gubitka biodiverziteta i podjednako brzog rasta ljudske populacije, koji u kombinaciji sa nesavršenom raspodelom resursa dovodi do velike nesigurnosti u snabdevanju hranom.

- Pojava dugo predviđane pandemije, verovatno povezane sa gubitkom biodiverziteta, pronicljivo ilustruje kako ta neravnoteža degradira i ljudsko zdravlje a i bogatstvo“, kažu autori, tvrdeći da vlade širom sveta ne obraćaju dovoljno pažnje na ova pitanja.

- Stopiranje gubitka biodiverziteta nije ni blizu vrha prioriteta bilo koje zemlje, već mnogo zaostaje za ostalim problemima poput zaposlenosti, zdravstvene zaštite, ekonomskog rasta ili stabilnosti valute - ističu istraživači.

Pol Erlih, šef Centra za konzervacionu biologiju na Univerzitetu Stanford i jedan od autora članka, rekao je Gardianu da "uništavanje životne sredine beskrajno više ugrožava civilizaciju od trampizma ili kovida 19".

Šuma

Tanjug/Jaroslav Pap

Šuma, Foto: Tanjug/Jaroslav Pap

Erlihova knjiga "Populaciona bomba" iz 1968. godine pokrenula je rasprave o strahu od prenaseljenosti i njenim efektima na planetu. Iako je priznao da je pogrešio u pogledu vremenskih odrednica nekih od svojih predviđanja, istraživač ostaje pri poruci da rast stanovništva i visoki nivoi potrošnje bogatih zemalja rizikuju da dovedu do kolapsa civilizacije.

- Manija stalnog rasta je fatalna civilizacijska bolest i mora je zameniti kampanja sa ciljevima kao što su društvo jednakosti i blagostanje a ne samo konzumerizam - rekao je Erlih za britanski list.

U svom članku autori su pozvali naučnu zajednicu da izbegava uvijanje u oblande kada govori o ogromnim izazovima koji su pred nama i da stvari nazovu pravim imenom.

- Sve drugo je u najboljem slučaju obmanjujuće ili u najgorem nemarno i potencijalno smrtonosno za ljude - tvrde istraživači, prenosi RT.