Struja brojilo
Alo!/Vladimir Marković
Struja brojilo

Alo!/Vladimir Marković

Struja brojilo, Foto: Alo!/Vladimir Marković

Čitateljki „Alo!“, koja je pre korone u proseku plaćala račun oko 4.000 dinara, u maju je stigla uplatnica od EDB-a na 9.000 dinara, što je dvostruko više. Ona nije jedina, računi su građanima veći od 1.000 do 7.000 dinara.

Građani sumnjaju da im potrošnja nije dobro obračunata, ali u EPS-u tvrde da smo više trošili.

Telefon redakcije „Alo!“ usijao se od poziva građana koji su revoltirani zbog računa za struju.

Našoj čitateljki sa Palilule stigao je račun uvećan za 5.000 hiljada dinara.

- U proseku smo plaćali struju oko 4.000, ali sada nam je stigao račun na 9.000. Kad sam videla da treba da platim gotovo dvaput više nego obično, verujte, zamalo sam se srušila. To je kao da smo kuvali bez prestanka i držali sve uključeno što smo mogli i tokom toplog aprila se grejali danonoćno na struju, što naravno nismo. Da je malo uvećan, pa i da prećutim, ali ovo je nenormalno - navodi naša sagovornica.

I penzionerki Milici (78) sa Starog grada račun je uvećan. Dosad je plaćala oko 2.000, a sad je stiglo da treba da plati nešto više od 3.000 dinara.

- Znate šta, nije malo. S obzirom na moju penziju, meni tih 1.000 i te kako znači. Živim sa dementnom sestrom od 87 godina. Ne trošimo mnogo, ne kuvam stalno, ionako smo kod kuće, tako da nismo ništa više trošile tokom vanrednog stanja nego što obično trošimo. Imamo centralno grejanje, pa se ne grejemo na struju, tako da je ovo uvećanje za mene zaista iznenađujuće - navodi ona.

Međutim, u EPS-u tvrde da smo više trošili.

- Prosečna potrošnja električne energije u domaćinstvima tokom vanrednog stanja bila je veća i za 20 odsto nego u uobičajenim okolnostima. Karakteristično je da je pored uvećanja ukupne potrošnje u domaćinstvima najveće povećanje u višoj, odnosno skupljoj tarifi.

Podsećamo da je vanredno stanje trajalo tokom celog aprila, a u martu je to bilo polovina meseca - navodi se u odgovorima EPS-a našem listu.

Kad je reč o obračunskom periodu, u EPS-u između ostalog navode da se u slučaju da se broj dana obračunskog perioda razlikuje od 30 dana količina električne energije po zonama utvrđuje srazmerno broju dana obračunskog perioda.

Naime, EPS potrošnju struje, kada je reč o domaćinstvima, deli u tri zone (zelenu, plavu i crvenu). Zelena je najjeftinija, plava skuplja od nje, a crvena je najskuplja. Međutim, kako se šta obračunava, kada ko ulazi u crvenu zonu, koje su sve stavke koje plaćaju i zašto, malo kome je jasno, pa građani nakon reklamacije pri izlasku iz poslovnica „Elektrodistribucije“ više ne znaju ni kako se zovu, a kamoli zašto su im računi astronomski.

Jeste, ali…

Iako se od nadležnih veoma često može čuti da je cena struje za domaćinstva u Srbiji među najnižim u Evropi, to je tačno kada je reč o struji u zelenoj zoni. Međutim, ono što se gotovo nikad ne izgovara jeste da građani struju u crvenoj zoni plaćaju tri puta skuplje nego u zelenoj.

Ko hoće, nek reklamira

U EPS-u navode da svi kupci mogu da ulože prigovor, odnosno reklamaciju, što je i naznačeno na svakom računu za električnu energiju.

- U slučaju da je prigovor opravdan, kupac će dobiti korigovan račun - napominju u EPS-u.

Popust od pet odsto i bez kamate

Iz EPS-a podsećaju da neki kupci zbog vanrednog stanja i zabrane kretanja nisu bili u mogućnosti da plate račune na vreme. Zbog toga je, ističu, odlučeno da se ne samo penzionerima, već i svim građanima Srbije, omogući da svoje obaveze izmire do 30. juna i produži popust od po pet odsto na sve račune za potrošnju tokom vanrednog stanja. Takođe, kamata neće biti obračunata ni za jedan od tri računa.

Više razloga da skuplje platimo

Slobodan Ružić, nekadašnji pomoćnik ministra energetike, navodi da ima više razloga koji mogu da dovedu do uvećanja računa. Jedan je svakako povećana potrošnja jer smo u prethodnom periodu više bili kod kuće, pa smo više i trošili, ali do uvećanja računa može da dovede i kvar na MTK uređaju koji zbog toga nije imao nižu tarifu, pa je domaćinstvo trošilo struju po višoj tarifi.

- Može da se desi i da nije očitano, pa da je izvršena procena koja je za tog dotičnog potrošača možda neadekvatna. Takođe, ako je period između dva očitavanja duži, imaćete, normalno, veći račun jer imate veću potrošnju. Ali i da je očitano tri dana kasnije, račun može da bude uvećan za 10 odsto, 15 odsto najviše, a ne za dvostruko više - ističe on.

 

Komentari (7)

Stevan

21.05.2020 08:11

Struja nije ocitana u martu. Onda su u aprilu uradili racun za dva meseca i normalno potrosnja za dva meseca je tolika da prelazi u visu zonu, a samim tim i vise sr placa. Iako su ostavili email adrese na koje treba poslati podatke sa brojila, ocito to niko ne cita i ispalo je kao da je u martu stanje nula potrosnje. To je cist lopovluk. Jer ljudi koji inace ne prelaze u visu zonu sada su tom politikom eps-a presli,a samim tim i placaju vise.

jamespop

21.05.2020 08:18

Naravno da smo trošili više struje za vreme vanrednog stanja,samim tim smo iz zelene zone u kojoj je kilovat najjeftiniji prešli u plavu a neko možda i u crvenu,a tu su kilovati mnogo skuplji, treba samo pažljivo pogledati račun, sve piše

Ana

21.05.2020 08:43

Meni april nije sporan, racun za mart je drasticno veci, a nema logike!

Rašo

21.05.2020 12:33

Stvar je vrlo prosta, očitajte ponekad svoje brojilo, uporedite sa računom ( njihovim očitavanjem) i sve će vam biti jasno. Ili ste ovce pa ne proveravate, ili ih hvatate na delu pa srušite ( reklamacija). Nije im to prvi put. To je ono čuveno APP ( ako prođe, prođe). Oni koji nisu u mogućnosti ( nepokrtetni, bolesni, odsutni i sl.) neka nekoga zamole da im očitaju i provere brojila. Inače, sva brojila su dostupna i omogućen je uvid u stanje. Niko vas ne može lagati ako to sami ne dozvolite.

mrgud

21.05.2020 19:15

a sta je sa onima kojima brojila nisu ocitana dva meseca, uplatili uobicajenu sumu npr 3000 rsd za svaki mesec i onda na kraju. dobiju racun 9000 rsd.....za uplatiti, odete na salter da reklamirate racun, gospodja vidno nervozna jer mora da radi svoj posao, kaze: a sto ste uplacivali.....i koriguje racun za 1000 rsd....

Pop

21.05.2020 20:55

Ајде бре па пензионери и раније су били у кућама и када су излазили нису билу цели дан одсутни. А то што је ЕПС у рачуну увео боје да нам замазују очи и то држава не види. Бре нигде нсам видео овај начин рачунања то нигде свету не постоји.

Slavkog

22.05.2020 03:07

U letnjim mesecima je struja za tri stana u privatnoj kuci bila oko rsd 6,000. Februar rsd 34,000 Mart rsd 30,000 April rsd 14,000 Slao sam tetku da se zali - ne vredi. Samo su joj otstampali racun i poslali je kuci. Živim u inostranstvu, pa sam zvao telefonom - niko da se javi, samo sam se džaba istrosio, o email-u da i ne govorim. Tragedija.... Ne znam šta da radim, osećam se bespomocno. Očigledno otimaju, pa sta prođe - prodje....