Avion
AP
Avion

AP

Avion, Foto: AP

Piloti i zaposleni u aviokompanijama obučeni su za opažanje i najsitnijih detalja koji nisu zanimljivi običnim putnicima.

Led

- Većina putnika se boji turbulencija, ali poprilično je velika šansa da one neće biti uzrok nesreće - kaže pilotkinja Tanja Gatlin.

Jedna od najopasnijih pojava je led. Sigurnosne službe otklanjaju led pre samog poletanja, a mnogi avioni su obloženi materijalom koji sprečava smrzavanje vode u vazduhu.

- Prilikom sletanja spuštamo se manjom brzinom jer nam je sužen manevarski prostor - objašnjava Gatlin i dodaje da u tim trenucima motori ne emitiraju toplinu kao pri poletanju pa je šansa da se stvori led znatno veća.

Sumnjivi mirisi

Mirisi su jedan od najznačajnijih pokazatelja da nešto nije u redu s letelicom. Oni upozoravaju na mogući kvar motora ili sistema za dovod goriva.

- Zvukovi su uvek dragoceni, ali je kabina najčešće izolirana od buke pa nam čulo mirisa mnogo više govori o onome što se događa ispod krila. Mirisi putuju sasvim slobodno i prepoznatljivi su - objašnjava stručnjak za sigurnost avionskog saobraćaja Tom Farijer.

Ugao pod kojim svetlost ulazi u letelicu

Iskusni piloti znaju da nagla promena svetlosti koja ulazi kroz prozor kabine može biti prvi znak promene smera.

- Neočekivano pomeranje ugla pod kojim pada sunčeva svetlost signalizuje da nešto nije u redu sa optimalnom putanjom - objašnjava Farijer.

Avion

AP

Avion, Foto: AP

Informacije o kašnjenju

- Mnogi putnici ne obraćaju pažnju na detaljne informacije o kašnjenju leta, a trebalo bi. Frustrira me kada se avion zaustavi na putu do piste, a ja čekam 25 minuta bez ikakvog objašnjenja - navodi pilot Patrik Smit i dodaje da razlozi kašnjenja nisu preterano komplikovani kako bi ih razumeo svaki putnik.

- Sve se može objasniti samo ako koristite adekvatnu terminologiju i informacije pripazite na vreme - objašnjava Smit.

Izlazi za slučaj opasnosti

Mnogim putnicima su predočeni sigurnosni propisi, ali značajan broj se ne bi snašao kada bi se dogodila nesreća prilikom sletanja. Razlog je jednostavan - ne znaju gde su izlazi u slučaju opasnosti.

- Uvek se osvrnem iza sebe kako bih pronašao izlaz. Zatim prebrojim sedišta koja me dele od njega. To radim kako bih imao orijentaciju u slučaju da se nađem u mraku, dimu ili pod vodom. Ako se dogodi potpuni mrak, lako je prebrojati sedišta koja se nalaze između moje pozicije i izlaza - objašnjava bivši pilot ratnog vazduhoplovstva Džon Česajr.