TE Kostolac
EPS
TE Kostolac

EPS

TE Kostolac, Foto: EPS

Naime, izgradnja industrijske pruge u TE „Kostolac“, pored revitalizacije blokova B1 i B2 i gradnje sistema za odsumoravanje i pristaništa, deo je prve faze kreditnog aranžmana između Srbije i Kine ukupne vrednosti 344,6 miliona dolara. Za izgradnju industrijskog koloseka opredeljeno je 16 miliona dolara. Sve radove prve faze izvodi kineska kompanija CMEK, osim gradnje koloseka i pristaništa, koju je trebalo da izvode domaće kompanije.

Pojela maca jezik

Kako bismo saznali zbog čega posao ni nakon četiri godine od planiranog završetka radova nije gotov, ali i kako je potrošen novac i da li će nadležni odgovarati za nesavesno rukovođenje projektom, još 18. juna uputili smo pitanja Elektroprivredi Srbije, međutim, do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovor.

Kineski partneri su radove na prvoj fazi projekta završili i prošle godine počeli radove na drugoj fazi, međutim, Elektroprivreda Srbije (EPS) nije ni posle dva raspisana tendera i pet godina uspela da nađe adekvatnog izvođača radova i završi posao.

- Ugovor je prvo 2015. sklopljen sa austrijskom kompanijom „Štrabag“, koja nikada nije gradila železničke pruge u Srbiji, niti je ispunjavala uslove u vezi sa neophodnim kadrovskim kapacitetom. Dve godine kasnije, očekivano, sa Austrijancima je prekinuta saradnja i raspisan je novi tender. Posao je 2017. dodeljen grupi ponuđača koju je predvodila italijanska kompanija „Italiana Costruzioni“. Nažalost, u junu 2020. imamo završeno manje od 50 odsto posla, a potrošeno je više od 70 odsto sredstava iz kredita - kaže izvor „Alo!“ blizak ovom javom preduzeću i napominje da će da bi se posao završio biti potrebno novo zaduživanje.

Odgovorne češlja tužilaštvo?!

Protiv nadležnih zaduženih za realizaciju ovog projekta vrednog 16 miliona evra, a koji će se otplaćivati novcem svih građana Srbije, kako „Alo!“, saznaje pokrenuta je istraga.

- Tužilaštvo je izdalo naredbu da se sprovedu sve istražne radnje protiv nadležnih u EPS-u - kaže izvor „Alo!“.

Prema njegovim rečima, poseban problem trenutno predstavlja to što su Kinezi počeli radove druge faze, koji obuhvataju gradnju novog termo-bloka B3 snage 350 megavata i proširenje kapaciteta kopa Drmno sa devet na 12 miliona tona uglja godišnje. Vrednost radova druge faze je 715,6 miliona dolara. 

- Bilo je predviđeno da industrijskim kolosekom od stanice Stig do TE „Kostolac B“ saobraćaju dva para vozova i da dnevno prevezu oko 2.000 tona različitog tereta. Između ostalog, trebalo je tom prugom da se prevozi i oprema za izgradnju bloka B3 i rudarska mehanizacija do površinskog kopa Drmno, a pošto pruga nije izgrađena, sada se sve to radi kamionima, što znatno usporava proces rada, a i kineski partneri su nezadovoljni - kaže naš sagovornik.

Podsećamo, projekat u Kostolcu realizuje se na osnovu međudržavnog sporazuma Srbije i Kine o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture, koji je potpisan 21. avgusta 2009. godine. Kineska Eksim banka obezbedila je 85 odsto sredstava za finansiranje projekta, a 15 odsto Elektroprivreda Srbije (EPS).

Rok otplate je 20 godina, uključujući i grejs period od sedam godina, a fiksna kamata je 2,5 odsto godišnje. Kredit će se otplaćivati novcem svih poreskih obveznika Srbije.

„Štrabag“ pokušao da ucenjuje državu

„Alo“! je o problemima sa izgradnjom industrijskog koloseka u TE „Kostolac“ pisao još 2016, kada je posao bio dodeljen kompaniji „Štrabag“. T austrijska kompanija je bez ikakvog obrazloženja insistirala na izmeni projektnog plana, odnosno materijala kojim će biti građen industrijski kolosek u TE „Kostolac“. Nakon dvogodišnjih pregovora, ugovor je raskinut bez kilometra izgrađene pruge.

PROČITAJTE I: