Mladi, kafić, mobilni telefon
Alo!/ Rajko Ristić
Mladi, kafić, mobilni telefon

Alo!/ Rajko Ristić

Foto: Alo!/ Rajko Ristić

Živimo u vreme u kojem se mnogi ljudi, i mladi i odrasli, trude da se drugima predstave kao originalni, posebni, jedinstveni, drukčiji. Posebno se tinejdžeri trude da se istaknu, budu različiti od vršnjaka i ostave utisak zanimljive, a s tim i privlačne ličnosti. Ma koliko ta težnja bila izražena, ljudski mozak funkcioniše na drugi način: kao mašina za oponašanje drugih.

Veliki deo ovog oponašanja se odvija na nesvesnoj ravni. Deca oponašaju svoje roditelje, ali i drugu decu. Tinejdžeri oponašaju svoje vršnjake, ali i izabrane "idole". Odrasli ljudi oponašaju druge kako bi bili prihvaćeni ili zauzeli društveni status. Veliki deo socijalnog učenja se odvija kroz nesvesno oponašanje drugih ljudi.

Uticaj grupe

Postoji više naziva za psihički mehanizam koji je u osnovi oponašanja, kao što su poistovećivanje ili identifikacija, imitacija, učenje po modelu, uzor, kopiranje itd. U osnovi ovog mehanizma jeste čulo vida: ljudi oponašaju ono što vide, ali ne sve nego samo ono što im se sviđa. Na važnost čula vida ukazuju reči s-viđati, gde je koren vid, kao i uzor, gde koren zor znači gledati. Na osnovu onoga što se vidi, nastaje želja da se ima ono što drugi ima, da se bude kao drugi, da se ponaša kao drugi.

A, ono što današnja deca imaju priliku da vide - složićete se, nije baš nešto vredno imitiranja, a kamoli uvrštavanja u idole mladih.

Tinejdžeri mladi pivo kafić pab bar

Profimedia

Kada učitelji i profesori raskošnošću svog znanja i svoje ličnosti postignu da su učenicima i studentima uzori, onda će ovi nesvesno "upijati" ne samo znanje nego i načine ponašanja datih profesora, i truditi se da liče na njih. A kada je na nekoj školi ili fakultetu veći broj takvih nastavnika, tada to postaje najbolja škola.

Mnogi ljudi intuitivno znaju da kada su u kontaktu s ljudima koji im imponuju, koji su im uzori, da se razvijaju kao ličnosti jer osećaju da se na taj način obogaćuju "preuzimajući" neke pozitivne načine razmišljanja i ponašanja.

Pojava masovnih medija, pogotovo onih vizuelnih, dovela je do jednog novog problema. Dok su ranije ljudi oponašali druge ljude iz stvarnog života, mediji su ponudili nestvarne, iluzorne likove za uzore. To su sa jedne strane stvarne osobe, filmske i muzičke "zvezde" koje publici nude pažljivo oblikovane imidže i persone, skrivajući brojne aspekte svojih pravih ličnosti i stvarnih života.

Uzori s filma/televizije

S druge strane su to potpuno izmišljeni likovi iz filmova i serija. Brojni su oni koji neuspešno pokušavaju da oponašaju filmske likove i da prenesu filmske scenarije u stvarnan život.

Zanimljivo je da iako ljudi svesno i nesvesno oponašaju druge, ne vole da njih drugi oponašaju. Povremeno čujemo od neke ženske osobe žalbu da joj neka druga "krade ličnost" jer je imitira u oblačenju, šminkanju i frizuri. To je samo znak da je postala uzor, a da je imitiranje oblik laskanja.