Oboren avion u Avgansitanu
printscreen twitter
Oboren avion u Avgansitanu

printscreen twitter

 Foto: printscreen twitter

Ponekad kada se avion sruši i ne može se popraviti na mestu, jer ga lokacija otežava popravku i poletanje - ostaće kao relikvija vekovima. To je bio slučaj sa sazvežđem Lokhid C-121 "Pegaz" na Antarktiku, napuštenim nakon hitnog sletanja 1970. Naučimo priču o jedinom avionu "sahranjenom" na Antarktiku.

Let od Novog Zelanda od 10,5 sati

8. oktobra 1970. Pegaz je izvršio svoj poslednji let . Avion, koji je pripadao eskadrili VKS-6 američke mornarice, krenuo je sa aerodroma u Krajstčerču (Novi Zeland) deset i po sati leta za Antarktiku.

U avionu je bilo 80 ljudi: 12 članova posade i 68 putnika. Posadu od 12 ljudi činili su komandant, dva pilota, dva navigatora, dva mehaničara , radio-operater i dva majstora tereta.

Avion Lokhid C-121 (Konnie) krenulo je ka stanici McMurdo kada ga je pogodila silovita oluja. Sneg i led koje je padao, jak vetar učinili su vidljivost gotovo nulom . Zbog udaljenosti Antarktika u svetu, Pegaz se nije mogao jednostavno vratiti na mesto uzletanja ili sleteti na drugi aerodrom, jer ne bi imao dovoljno goriva.

Na osnovu memoara ko-navigatora Roberta O'Kifea, novinar Noel Gillespie podsjeća na ovu priču:

Pola sata vožnje od McMurda, vreme se pogoršalo, vidljivost je pala na nulu, a jaka oluja progutala je avion. Zbog nedostatka goriva i alternativnog aerodroma, komandant Greau bio je primoran da hitno spusti avion.

"Posle pet pokušaja, avion je sleteo, skrenuo sa ledene piste i pretrpeo ozbiljnu štetu. Srećom, nije bilo smrtnih slučajeva."

Vetar je bio toliko jak da je otkinuo delove trupa.

Sa jedva vidljivom pistom, avion je sleteo klizeći po zaleđenoj površini. Sva četiri motora su bila postavljena u puni hod unazad dok je desni glavni prenosnik udario u snežni nanos. Udar snežnog nanosa izazvao je skretanje aviona udesno za 210 stepeni u smeru kazaljke na satu, klizeći unazad desno od piste.

Glavni stajni trap udario je u veliki snežni nanos i usled udara se uvio. Puknuo je "odmah ispod tačke okretanja unutar odeljka stajnog trapa".

Olupina se na ovom mestu uadržala 50 godina.

Svih 80 ljudi na brodu je preživelo

S obzirom na surove vremenske uslove, impresivno je i divljenje da je svih 80 ljudi u avionu preživelo pad bez zadobijanja ozbiljnijih povreda.

"Sećam se da je [kapetan] potpuno ugasio motore. Sleteli smo vrlo teško, ali verovatno bismo pretrpeli malu ili nikakvu štetu da na pisti nije bilo nekoliko smrznutih snežnih nanosa dok smo pokušavali da sletimo." - Robert O'Kife, drugi navigator.

Po jakom vetru i ekstremnoj hladnoći, putnici (mnogi od njih neprikladno odeveni) ostali su u avionu.

Trenutno posetioci stanice McMurdo mogu da posete mesto pada , gde avion mirno "počiva", napola prekriven ledom i snegom.

Mesto pada i ledena pista preimenovani su u Polje Pegaz po imenu letelice. Međutim, pista se više ne koristi kao glavna, jer je zatvorena 2014. godine.