satelitski snimak, nasa, glečeri, antartik
Facebook printsc.
satelitski snimak, nasa, glečeri, antartik

Facebook printsc.

satelitski snimak, nasa, glečeri, antartik, Foto: Facebook printsc.

NASA-inu agenciju povezujemo uglavnom sa istraživanjem svemira, ali Amerikanci takođe godinama istražuju našu planetu, koristeći se, između ostalog njihovim satelitima. Zahvaljujući njima možemo da vidimo novu, prelepu fotografiju Grenlanda, koju prati i novo otkriće koje je NASA napravila u kontekstu topljenja glečera.

Gigantski ledeni pokrivač Grenlanda, otprilike veličine Meksika, najviše doprinosi globalnom porastu nivoa mora , pa nije ni čudo što ovaj kraj sveta toliko zanima naučnike. U ovu grupu spada i NASA, koja se godinama bavi pitanjem topljenja glečera . Nova saznanja agencije potiču od ekspedicije koja je započela 2016. godine kako bi istražila šta se događa ispod grenlandskog ledenog pokrivača.

NASA je otkrila rezultate svog istraživanja, predstavivši sjajnu fotografiju lednika. Vidimo primorski fragment glečera koji se neprestano topi. Ova pojava stvara složeni sistem potoka i jezera ispunjenih ovde vidljivom tirkiznom vodom, koja potom završava u okeanu ili se kroz ogromne levke provlači ispod površine glečera.

Prema istraživačima, jedan od glavnih faktora koji doprinosi bržem topljenju grenlandskog lednika su procesi koji se odvijaju pod njegovim pokrivačem. Konkretnije, reč je o sve većem pritisku vode tamo gde se led susreće sa osnovnom podlogom, što lagano podiže ledeni pokrivač i dovodi do bržeg klizanja lednika. A ovo zauzvrat povećava količinu leda koji se uliva u okean. Istraživači upoređuju ovaj fenomen sa gubitkom prijanjanja automobilskih guma na vodenim površinama, a samo otkriće je zanimljivo jer je u suprotnosti sa trenutnim proračunima naučnika u vezi sa brzinom kretanja glečera i količinom vode ispod njega.

NASA dodaje da su podaci prikupljeni tokom ekspedicije takođe pomogli da se stvori tačniji model za predviđanje brzine porasta nivoa mora u svetu u kontekstu topljenja glečera na Grenlandu i klimatskih promena, koje takođe doprinose ovom procesu.