cipele
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Ubeđivanje se često završi teškim rečima - i kupca koji smatra da je u pravu i želi da vrati svoj novac, i trgovca koji novac ne vraća, jer smatra da je on u pravu. Ukoliko se spor ne reši i ostane ni tamo ni ovamo, postoji još jedna mogućnost koja se kod nas koristi od jula 2022. godine, a to je vansudsko rešavanje sporova.

Od uvođenja ovog sistema ukupno je primljeno 3.712 predmeta, a rešeno 3.236. Od tog broja sporazumno je završeno 1.194, odbačeno je 320, a obustavljeno 1.371. Data je ukupno 351 preporuka. Prosečan broj dana za rešavanje spora je 45.

cipele

Foto: Shutterstock

 

Potrošači u Srbiji su sve više zainteresovani za ovu mogućnost. Jer ukoliko neko nije zadovoljan ishodom rešavanja reklamacije koju je uložio trgovcu, ovaj spor se može rešiti uz pomoć trećeg lica koje, u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, mora biti nezavisno i nepristrasno. Ovaj postupak je predviđen za rešavanje svih vrsta potrošačkih sporova, bez obzira na vrstu i vrednost spora, a cela procedura je brza i poverljiva.

Kako to funkcioniše u praksi? Treće lice koje posreduje u ovom postupku između potrošača i trgovca pomaže stranama u sporu da pronađu konstruktivno i kompromisno rešenje. Oni moraju da ispune propisane uslove da bi se upisali i na listu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova koju sačinjava i javno objavljuje Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine.

Svima je lakše bez suda

Prema mišljenju stručnjaka iz ove oblasti, uvođenje ovog sistema zaštite potrošača je vrlo opravdano, jer se ispostavilo da je uključivanje trgovaca u vansudsko rešavanje potrošačkih sporova dalo velike rezultate. Oni do 2021. godine nisu bili u obavezi da učestvuju u ovim sporovima, zbog čega su potrošači često bili ostavljeni na milost trgovaca i njihove volje da li će i na koji način rešiti reklamaciju.

U svom radu, kako je predviđeno, moraju da slede određena pravila i kriterijume kako bi strane u sporu imale istu mogućnost argumentacije, ali i pravovremene informacije koje se tiču kako eventualnih troškova, tako i pravnih posledica ovog spora.

U praksi ovakav način rešavanja spora između kupca i trgovca dolazi na red tek pošto je potrošač prethodno izjavio reklamaciju trgovcu. On preko pošte ili elektronskim putem dostavlja predlog ministarstvu, a ono prosleđuje telu za vansudsko rešavanje potrošačkog spora, najbližem mestu prebivališta potrošača ili onom za koje proceni da će postupak rešiti na najefikasniji način.

Zatim sledi odluka o opravdanosti predloga koja stiže u roku od 15 dana od dana prijema. Ono što je najvažnije jeste da je trgovac obavezan da učestvuje u ovom postupku koji može da se završi preporukom, zaključenjem sporazuma o rešavanju spora ili odlukom da se obustavlja jer nije celishodno.

Uključivanjem trgovaca sa čijim su odnosom kupci najčešće nezadovoljni doprinelo je i poverenju građana koji sada mogu da računaju da imaju više mogućnosti da ostvare svoja prava, piše Politika

BONUS VIDEO: 

 

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading