BRITANSKI ISTORIČAR O "DARI IZ JASENOVCA" Najoštrije kritike filmu upućene su od strane politikologa i naučnika koji uglavnom ne znaju mnogo ili nimalo o NDH

"Srećno s ubeđivanjem posetilaca bioskopa da pogledaju film u kojem deca obrijanih glava, ispupčenih očiju, leže gola, prljava i iscrpljena, valjajući se u sopstvenim izmetima, dok im je svaki deo tela prekriven vaškama. Dosta vam je stvarnosti?", kaže Rori Jeomans istoričar i pisac, osvrćući se na kritike da u fimu "Dara iz Jasenovca" pojedine slike nisu bile tačno prikazane, te da su deca bila "previše čista".

Tatjana Kecman uloga u filmu Dara iz Jasenovca
Tatjana Kecman uloga u filmu Dara iz Jasenovca, Foto: Printscreen/YoutubeRTS

Ovaj istoričar tvrdi da je "nemoguće preneti neokrnjenu istinu o Staroj Gradiški iz istog razloga iz koga je nemoguće preneti pravi varšavski geto".

"Želite da prenesete stvarnu sliku Stare Gradiške? Srećno sa nalaženjem službenika za socijalni rad koji bi vam za potrebe snimanja filma omogućio da decu izgladnite do smrti. Verovatno ne bi trebalo da se kupaju po nekoliko meseci", poručuje on.

Jeomans je britanski istoričar, stručnjak za perod Drugog svetskog rata. Autor je knjige "Vizije uništenja: Ustaški režim i kulturna politika fašizma 1941-1945". On je i nakon premijere filma izneo svoj stav o "Dari iz Jasenovca" navodeći tada je ovo zapravo "ozbiljan pokušaj da se prikaže fašističko ugnjetavanje, iako neki kritičari smatraju da film o devojčici zatočenoj u logoru promoviše srpsku nacionalističku agendu".

"Samo je nekoliko skorijih filmova o Holokaustu izazvalo ovoliko kritike i čvrstih mišljenja koji nemaju mnogo veze sa samim filmom", napisao je Jeomans u februaru, u autorskom tekstu za "Balkan insajt".

On je i nedavno, ovoga puta želeći da, kako je napisao, razjasni nekoliko zabluda o filmu, na Tviteru izneo još jednu analizu "Dare iz Jasenovca".

Jeomans tvrdi da su najoštrije kritike filmu upućene od strane politikologa i naučnika koji "uglavnom ne znaju mnogo ili nimalo o NDH i jugoslovenskoj socijalističkoj kulturnoj politici".

- Nije bilo mnogo igranih filmova o Jasenovcu ili ustaškom genocidu nad Srbima. Bilo je filmova koji su koristili Jasenovac kao pozadinu ili se pozivali na genocid, ali to nije ista stvar. "Dara" je prvi igrani film koji je obuhvatio oba - objašnjava Jeomans.

Ističe da je Jugoslavija proizvela na hiljade članaka, knjiga, dokumentaraca i govora o Jasenovcu, "ali da su oni filtrirani kroz specifični socijalistički ideološki okvir koji je naglašavao marginalnost ustaša i umanjivao etnički element genocida".

Jeomans smatra da su pojedini kritičari izjavjivali da ovaj film nije trebalo da bude snimljen jer bi mogao da podigne tenzije.

- Ako bi se takav princip primenio šire, nikada se više ne bi mogao snimiti film o Holokaustu, Srebrenici ili Severnoj Irskoj - napisao je on.

Navodi da bi "većina najoštrijih kritičara ovaj film satanizovala čak i da je bio za Oskara, a nije", jer, kako je napisao, iz različitih razloga nisu želeli da se film na ovu temu uopšte snima.

- Svejedno, nadam se da će se i "Dara iz Jasenovca" i "Quo Vadis, Aida?", koju još nisam gledao, pokazati katarzičnim za porodice i potomke žrtava. Kao što je Marko Janketić (hladan kao Maks Luburić) rekao: neko mora da prekine lanac nasilja i osvete - napisao je.

Jeomans navodi da je, "izuzev Barte Pulherije, časne sestre i upravnice dečjeg logora, veći deo filma bio je istorijski tačan". Pohvalio je i Biljanu Čekić, koja tumači glavni lik u filmu, nazivajući njen nastup bravuroznim.

- Nadam se da je njen bravurozni nastup početak velikih stvari koje dolaze - napisao je on.

Povezane vesti