saobraćaj, vozila, automobili
Tanjug/Tanja Valić
saobraćaj, vozila, automobili

Tanjug/Tanja Valić

Foto: Tanjug/Tanja Valić

Prosečni polovni automobil sada je gotovo 30 posto skuplji nego prošle godine neposredno pre zatvaranja granica zbog koronavirusa. Ujedno su cene polovnih automobila porasle za 1,7 posto u svakoj od poslednje tri sedmice, prema podacima kompanije "Cox Automotive", koja prati više od šest miliona vozila godišnje na aukcijama samo za veletrgovce.

Uzmimo za primer KIA Soul. Nova KIA Soul LX 2021. godine beleži cenu od 17.724 američka dolara. Pa ipak, ovakva jednogodišnja KIA Soul LX iz 2020. godine u istoj boji i s identičnim opcijama kupljena je za 18.500 dolara s 5.000 milja na kilometraži u aukcijskoj firmi "Manheim Auctions". To nije sve. Kupac je, takođe, morao da plati aukciju od 500 dolara kao taksu za kupovinu. Ako tome dodate 200 dolara za provere nakon prodaje, troškove prevoza i uklanjanje onečišćenog ulja, ta će se razlika u ceni povećati na između 1.500 i 2.000 američkih dolara više za polovan model.

Nije ovo jedini primer, u Americi je ovakih slučajeva koliko hoćete.

Zašto se ovo događa? Zbog odnosa ponude i potražnje. Postrojenja se zatvaraju i smanjuju broj proizvedenih automobila zbog nedostatka mikročipova. Ogromna je potražnja za njima u svetu pa kasne isporuke automobila pa čak i uređaja poput Playstationa 5. Današnji automobili zahtevaju računare, čipove i senzore. Nema čipa? Nema automobila!