Miloš Šobajić
V.Đ.
Miloš Šobajić

V.Đ.

Miloš Šobajić, Foto: V.Đ.


U nebičnom salonskom stanu beogradskog centra, u kome se meša belina sa bojom duvana, dočekao nas je istaknutu pripadnik Pariskog kruga, slikar Miloš Šobajić, umetnik čije stvaralaštvo igrom slučaja prati ime kralja kubizma Pikasa. Ne samo da Šobajić koji već decenijama živi i radi na  relaciji Beograd – Pariz, u gradu svatlesti stvara u istom ateljeu u kome su svojevremeno nastajala Pikasova dela koja su unela revoluciju u umetnost, već je i jedna od najprestižnijih privatnih kolekcija “Hermes” od srpskog galeriste iz Nemačke tražila da kupljene dve njegove slike okači upravo pored Pikasa i Šagala.

Koliko veliki umetnik može biti jednostavan pokazala je srdačnost već na ulasku u njegovo carstvo – dom kojem je pečat dala Šobajićeva supruga Lotos.

- Ni u Parizu, ni u Beogradu od nekretnika nemam ništa u vlasništvu. Uvek sam iznajmljivao stanove. Tome me je naučio prvi čovek kog sam upoznao kad sam 1972. sa Lotkom prvi put stigao u Pariz. Bio je to Versel, galerista iz Amerike, koji je bio izuzetno bogat a nikad ništa nije kupio, iznajmljivao je čak i kola. To sam primio k znanju iako je lepše da imate svoj dvorac, planetu. U ovom stanu od 130 kvadrata preselio sam se sa Lotkom pre godinu i po dana. Mnogo nam se svideo tako prostran i svetao stan sa tri terase. Možda ću ga i kupiti, jer je ipak red da pod stare dane imam nešto za sebe, priča Šobajić. Jednostavnost oplemenjena umetnošću osnovna je karakteristika jedinstenog enterijera za koji Šobajić kaže da ga je Lotka zvala nemačkim stilom. Beli zidovi, veliki ručno rađeni kauči i drvenarija u
žućkastim tonovima duvana i sjajan parket nose širinu koja nije opterećena detaljima i ukrasima.

Miloš Šobajić

V.Đ.

Miloš Šobajić, Foto: V.Đ.

- Ovde su samo figure dva psa čuvara – kerbera, drag poklon od kuma antikvara Vlade Perovića koji je doneo kad smo se4 uselili u ovaj dom. Tu je naravno i dobro osvetljenje, veliki trpezarijski sto koji je pravio njen brat, školske stolice koje su se Lotki svidele, iako su možda malo neudobne za  duža sedenja. Na isti je način opremila i trpezariju u Parizu, koji se od ovog razliku po tome što tamo dominira belina uz sive tonove, priča Šobajić.

Napominje da voli svaki deo stana, od praktične kuhinje i garderobe, preko prostrane spavaće sobe i tri terasa, ali mu je omiljeni kutak fotelja pokraj prozora u ogromnoj dnevnoj sobi.

- I ja kao i svaki Crnogorac volim da se odmorim kad ustanem. U toj fotelji sedim i odmaram dok sanan pokušavam da se setim obaveza koje moram da obavim dok mi Mirka, jedna dama postavlja doručak i kuva kafu. Ako nemam sastanke i posla na fakultetu odlazim u moj drugi dom – atelje u Luci Beograd, priča Šobajić. Kroz veliki prozor, delimično prekriven zanimljivom zavesom, vidi se zelenilo uličnog drveća.

Miloš Šobajić

V.Đ.

Miloš Šobajić, Foto: V.Đ.


- Spuštam je s jeseni kad ogoli drveće jer se iz zgrade preko puta sve vidi. Lotka je tako lepo stavila zavesu i tako će ostati. I to je više kao neki zastor, funkcionalno, lepo i neobično namešteno, objašnjava Šobajić koji ako ne ide na sastanke ili Fakultet za umetnost i dizajn Megatrend Univerziteta na kome je dekan, odlazi u drugi dom – atelja u Luci Beograd. Tokom života promenio je više stanova, kako u Beogradu, tako i u Parizu.

Trenutno ima stan na umetničkom Monmartu, u kom je proveo više od 35 godina sa Lotkom, i atelje u kom je stvarao Pikaso.

- Kuću u Parizu dobio sam besplatno od francuske države, na peščanom trgiću umetničkog Monmartra. U njoj ću biti večno. Kuća nije velika, ali je veoma šarmantna. Moja atelje u kom je svojevremeno stvarao Pikaso, je u kraju u kome su živeli mnoga slavna imena, uz Pikasa slikari Fan Dongen, Huan Griz, najčuvenija šansonjerka Patašu, pa tragična Dalida u svojoj vili...

Fascinantno je živeti i stvarati u prostoru gde je nastajao Pikasov kubizam, završava Miloš Šobajić.

Duh predaka

U celom stanu prisutna je njegova umetnost, slike velikih formata, skulpture, ali je u isto vreme zadržao je duh porodici i okačio dela kolega sa fakulteta.

- Želeo sam u domu te slike saradnika, profesora sa fakulteta: Dušana Markovića, Kolje Milunovića, Sava Pekovića, Ane Cerović i Tijane Tišić. Uspeo sam da sakupim i više crteža mog dede – grafičara Ilije Šobajića. On je bio hiperrealista u nevreme, krajem XVIII i početkom XIV veka, u doba kada je Pikaso izmislio novi pravac – kubizam. Evropa je pukla u novotarijama, a on je to prezirao i radio radio kao takozvani klasicista koji su se pojavili pre impresionista. Klasicisti se u Parizu zovu pompieristi. Ne znam odakle taj nazim, ali valjda što gase „vatre“, a valjda je vatra bio Pikaso kog su gasili klasičnim slikanjem. E, takav je bio moj deda Ilija koji nije osetio dolazak novog vremena, objašnjava Miloš, koji je u taj kutak stavio nedavno osvojenu prestižnu nagradu Vitez srpskog slikarstva.

Miloš Šobajić

V.Đ.

Miloš Šobajić, Foto: V.Đ.

Lotkina srebrnina

- Sve stanove opremila je Lotka i onaj antikni kristalni luster uz moderne kuhinjske aparate je njena zamisao. Ja se nikada nisam vezivao za nameštaj dok je ona o stvarima više pazila nego na sopstveno zdravlje. Fleka na fotelji je više bolela od mrlje na plućima od cigareta. Uvek sam joj govorio da će sav nameštaj nadživeti i da to batali. Obožavala je da kupuje, posebno srebreninu što ovde, što u Parizu. Volela je da lepo servira sto sa finim čašama, tanjirima i tom srebreninom. Ja nisam toliko vezan za stvari, ali uživam da postavim sto. Nisam bio kolekcionar tako da nisam kupovao i gomilao stvari, objašnjava Šobajić.

Miloš Šobajić

V.Đ.

Miloš Šobajić, Foto: V.Đ.

Praktičan lom idealnog

- Od jedne prostorije napravili smo garderobu koja je zaista neophodna i veoma praktična. Imam jednu vreću za transport iz Avganistana, koju je takođe Lotka odabrala, i stavili smo je kao mini tepih ispod stola u dnevnoj sobi, a jedan persijski ćilim u kuhinji što je malo čudno, ali je mali lom velikog reda uvek poželjan. Tek toliko da ne bude sve idealno, konstatuje slavni slikar.

U intervjuu snimanom 2016. godine Šobajić je otkrio da u umetnosti i ona u njemu ne bi bili potpuni bez prisustva žene, koja nije na platnu, ali da je deo njegovog večnog ljubavnog zanosa, kako sam reče, udisaj bez koga ga ne bi bilo. U raskošnom salonskom stanu u centru srpske prestonice veliki Šobajić za „Vodič za život“ otkriva sebe u umetnosti i ljubavi sa Majom, ženom jedinstvene egzotične lepote ponete iz amazonskih predela Perua.

Miloš Šobajić

V.Đ.

Miloš Šobajić, Foto: V.Đ.



Vaša zanesenost, zaljubljenost je posebna umetnička priča?

- Naišao sam na Maju Iskijevdo s kojom sam se družio 2350. godina pre Hrista. Nedavno smo pronašli mesto gde smo se tada sreli. Kada smo posetili to mesto, zaključili smo da smo tamo bili u prethodnim životima. Verujemo da smo četvrti put put zajedno u životima kojima živimo na zemlji. Desila se zapavo jedna neverovatna priča. Letos smo išli kolima na Lefkadu. Zalutali smo i nakon tri sata tumaranja dospeli u mesto Kozina na severozapadu Grčke. Maja je prethodno rekla da ćemo ići u Kozinu, iako ni ona, ni ja, nismo pre toga ni znali da postoji. Tražili smo put, pa se vraćali, pa u krug. Naišli smo na neko malo seoce sa pravoslavnom crkvom i kafanom.Pitali smo kako za Lafkadu i opet nakon dva sata navodne vožnje ka otoku, ponovo ušli u Kozinu. To je mesto našeg prvog susreta na planeti. Sada se znamo već deset godina, jer na mom faultetu predaje arhitekturu. Po majci Maja je Peruanka, a po ocu Srpkinja, iz porodice Todorović. Zajedno smo od 16. jula, skoro pet meseci, i ne napušta me misao to žena mog života. Po povratku sa Lefkade smo opet zalutali u Kozinu. Opet su nam objasnili kako da izađemo, ovaj put na pravu cestu severa Grčke. I opet se dogodilo isto, vratili smo se u Kazinu. Neverovatno je koliko nismo mogli da izađemo iz tog začaranog kruga.

Kao mlad uplovili ste u začarani krug, ali umetnosti koji se otvorio pred Vama u Gradu svetlosti?

- Hrabro sam 13. januara 1972. godine sa nekoliko kofera i mojih desetak slika krenuo u Pariz. Maltene nikoga nisam tamo poznavali, a uputio sam se da bih pokušao živim u Parizu, a zatim i da pokažem šta znam da radim, da vidim da li tamo može da funkcioniše, ono što mislim i nameravam da slikam. Posle godinu dana smo ukopčao sam da sam imao čak dve izložbe. Jednu kod Lambera, a drugu kod Versela. Tako da sam ozbiljno počeo da živim od svog posla, i od ljubavi, bez koje u životu nema ništa.

To pokazujete i danas sa odabranicom egzotične lepote?

- Da. Maja je apsolutno egzotična, jer je Peruanka, do bola ima izgled egzotične žene s kojom će završiti život. Maja je moj tip žene koje sam dugo, dugo tražio, hiljadu, dve hiljade godina, i nađem baš takvu. Nedavno sam snimio film „Zagubljeni spisi Marije Magdalene“. Uradio je Vlada Valešinski. Moja Maja je dočarala Mariju Magdalenu. Obukli smo joj odoru i pisala je aramejski. Zabeležen je na Sajmu knjiga, u prostoru gde sam izlagao, bio je montiran i lift iz kog je izleteo sam Magdalenin rukopis.


Otac diplomata i sin slikar

Kako ste se kao sin diplomate odlučili da slikate?

Nisma se odlučio, već samo crtao i otac mi je govorio „Ti ćeš biti slikar“. Nisam znao šta bih ja ustvario bio. Hteo sam da budem arhitekta, a onda sam probao da slikam. Tata me je ustvari naveo na to. Imam negde kutiju crteža koje je sakupljao od moje pete godine. Svima je to pokazivao. Insistirao je na tome da ja jedino mogu da bude slikar i ništa drugo. I to je dobro. Bio sam jedini na akademiji koga je otac uputio tamo. Svi očevi, sem mog su bili ogorčeni što su im deca otišla na slikarstvo.

Miloš Šobajić

V.Đ.

Miloš Šobajić, Foto: V.Đ.

Božanski Beograd

Vaša generacija je dale pečat savremenom srpskom slikarstvu?

-Da. Dado je najbolji svetski slikar, a i Cetinajnin je i Beograđanin . U to vreme je bio veliki uticaj pisaca i umetnika. Toliko moćnih umetnika je Beogradu davalo onaj duh. Bilo je to fantastično. Bio je takav trenutak, i socijalni i uopšte. Bio je završen veliki rat, pa je počelo blagostanje, pa nezadovoljstvo komunizmom... Komunistička vlast je tražila takve ljude, koje su bili protiv, ali ih je podržala, pa se napravila takva atmosfera kakava je bila. Bio je to nebeski trenutak. Kada sklopite sva ta imena koja su pisala i slikala tada u Beogradu, to je stvarno najbolja ekipa. Bilo je dvadesetak pisaca i deset slikara, sjajnih. U takvoj atmosferi sam se i školovao, gledao, pa želeo da budem što bolji, veći, da odem u beli svet i pokažem šta znam. A, sve je to Beograd. Stalno govorim da je jedna generacija beogradskih slikara otišla u francusku prestonicu i donela dah slikarstva u Beograd, a druga generacija je iz Beograda odnela u Pariz slikarstvo i rekla „Vidite, i ovde se radi nešto drugačije“. Pariz je to primio sa velikom rezervom, ali je primio.