Putovanja
Foto: Alo/Foto: Printscreen/instagram

Nakon svog prvog putovanja u inostranstvo sa svega 15 godina i jednogodišnjeg života u Nemačkoj, bivša učiteljica Kejt Bordman (36) posetila je preko 54 zemalja sveta širom sveta i živela čak u 10.

Kejt iz Masačusetsa u Americi, kreatorka sadržaja koja veći deo svog vremena provodi putujući po svetu, kaže da je Nemačka bila prvo izlaganje njenog života nekim drugačijim kulturama. Sada međutim, kako spada u svetske putnike, navela je koje su to zemlje koje i te kako vredi posetiti ali su nažalost potcenjene.

"Bila sam u 54 zemlje i živela u 10, uključujući SAD. Osećaj slobode i samorasta koji dolazi od putovanja je nepobediv. Takođe volim što mogu da vidim svet na drugačiji način", rekla je ona.

Navodeći da su najpopularnije destinacije s razlogom popularne - kao što su Pariz, London ili Bali, kao neko ko je živeo na Baliju, otkriva kako je tamo zapravo.

"Živela sam na Baliju početkom 2012. i videla sam kako se širi iz prve ruke. Bilo je mnogo gradnje uključujući i klubove na plaži — tako da je mesto postalo pretrpano strancima, što je dovelo do toga da meštani budu isterivani iz svojih domova... kaže ona i objašnjava da "all-inclusive" putovanja nikada nisu bila ono što nju oduševljava.

Za nju se lepota nalazi u uzbuđenjima koje traži van utabanih staza. Jer se upravo na tim putevima, kaže, stiču najbolji doživljaji.

"U Iranu su me tretirali kao deo porodice"

Što je najpre bio slučaj sa njenom posetom Iranu.

"Rekla bih da je moja omiljena zemlja koju sam posetila Iran. Otišla sam 2018. i bila tamo 10 dana. Obično, kada putujem, nosim ranac sama i boravim u hostelima kao solo putnik. Međutim, u Iranu vam je potreban utvrđeni plan puta i licencirani turistički vodič. Bilo je to izazovno za posetu, ali je bilo toliko korisno jer sam dočekana sa najtoplijim gostoprimstvom... Jedan od jedinstvenih aspekata ovog putovanja bio taj da me je vodič pozvao u kuću na večeru, gde sam upoznala njegovu porodicu. Bilo je zaista posebno.

Priroda i pejzaž Irana su apsolutno lepi i neverovatni. Znamenitosti, atrakcije i istorija su zapanjujući. Imate one njihove prelepe mozaike svuda. Prema celoj arhitekturi sam imala strahopoštovanje. Hrana je takođe ukusna, a pijace su neverovatne, svaka ispunjena prekrasnim tekstilom, nakitom, tirkizom i ćilimima", rekla je ona.

Gruzija je iznenadila

Nakon Irana, druga zemlja koja ju je iznenadila bila je Gruzija.

"Gruzija je samo jedna od onih zemalja koje nisu na radaru mnogih ljudi. I onda odu tamo i kažu, 'Opa ovo je sjajno. Zašto nisam znao za ovo ranije?'

Znala sam vrlo malo o Gruziji pre nego što sam je posetila 2018. Provela sam samo pet dana u zemlji, ali sam bila potpuno oduševljena. Bila sam u Tbilisiju, glavnom gradu. To je jedan zaista lep, moderan i umetnički grad. Ima neverovatno vino i neverovatnu hranu.

A jedna od mojih omiljenih stvari na putovanju je to što sam odsela u hostelu zvanom Fabrika. Bila je to stara fabrika za šivenje Sovjetskog Saveza koju su pretvorili u super kul, industrijski, hipster hostel... U Tbilisiju sam takođe išla u pub po Starom gradu, koji je sadržao gomilu podzemnih podruma i bunkera koji su pretvoreni u moderne noćne klubove i barove", rekla je.

Gvatemala ima ponešto za svakoga

Kada većina ljudi razmišlja o odlasku u Centralnu Ameriku, fokusiraju se na Meksiko ili Kostariku i čini se da Gvatemalu kao mesto za posetu zanemaruje, ipak, kaže Kejt, život u Gvatemali je sjajan.

"Tamo je lepo vreme tokom cele godine. Imaju džunglu, prašume i plaže sa belim peskom na Karibima, dok pacifička strana ima svoje crne peščane plaže. Ima svega po malo.

Prvi put sam živela u Gvatemali 2021. godine, gde sam radila kao nastavnik u međunarodnoj školi. Tipična plata za Gvatemalca je oko 500 dolara mesečno, a dobra plata je 1.000 dolara. Međutim, rekla bih da je 2.000 dolara mesečno više nego dovoljno da se tamo živi dobro.

Takođe, ima toliko toga da se uradi u Gvatemali da je to prosto magično. Najbitnije što morate učiniti je planinarenje aktivnim vulkanom Akatenango. Nema mnogo mesta na svetu gde to možete doživeti. Još jedno dobro mesto za posetu je El Paredon, super nadolazeći hipi grad za surfovanje. Jezero Atitlan je takođe neverovatno mesto. Okružen je vulkanima i nekoliko sela Maja, svako sa svojom ličnošću i vibracijom.

Omanske pustinje su magične

Oman se nalazi na Bliskom istoku, graniči se sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Jemenom a Kejt je tamo bila tri puta između 2016. i 2018. godine.

"Zemlja je kulturno bogata, a glavni grad Muskat je zaista prelep. Ima stare tradicionalne pijace i prekrasnu arhitekturu - Velika džamija "Sultan Kaboos" definitivno vredi pogledati.

Tamošnje pustinje su neverovatne, tako da je putovanje u pustinju obavezno.

Kampovala sam u pustinji sa lokalnim stanovništvom, jahala kamile i vozili džipove preko peščanih dina, bilo je prelepo. Čaj i gledanje zalaska sunca u pustinji takođe je bio magičan trenutak", rekla je.

Ostrva Galapagos su zaista kao nigde na svetu

Sledeće mesto koje ju je oduševila svakako su bila Galapagos ostrva.

"Prošle godine sam posetila Ekvador oko šest nedelja. Sa grupom srednjoškolaca sam vodila program za prazničnu godinu. Podelili smo vreme između ostrva Galapagos i kopna, koje se sastojalo od gradova i Amazona.

Pošto Ekvador ima neverovatno jedinstven biodiverzitet koji ne postoji nigde drugde u svetu, Galapagoska ostrva su apsolutno neophodna. Nikada u životu nisam videla na jednom mestu toliko neverovatnih divljih životinja. Tokom posete Galapagosu, moja grupa je otišla na ronjenje sa 50 do 100 ajkula čekićara i crnoperih ajkula. Plivali smo i sa morskim lavovima i videli džinovske kornjače", kaže Kejt.

Još jedan neverovatan aspekt Ekvadora je učenje o kulturi Asteka ili Inka.

"Iskusila sam koliko su povezani sa Majkom Zemljom, koju nazivaju "Pačamama", i naučila o njihovoj tradicionalnoj medicini: sami uzgajaju hranu i traže biljne lekove kada su bolesni, umesto da se oslanjaju na prerađenu hranu. Takođe, učenje i deljenje njihovog načina života zaista je poseban", priznala je.

Želi da pokaže kako se putuje svetom

Kao svetski putnik, Kejt smatra da kod ljudi postoji odbojnost prema nekim zemljama i kulturama, smatrajući ih previše opasnim, skupim ili nedostižnim - te upravo zbog toga želi da pokaže da i one potcenjenije destinacije sa sobom nose predivne stvari.

"Upravo zbog toga želim da inspirišem što više ljudi da istražuju, izađu iz svojih zona komfora i iskuse više sveta. Toliko je neistraženih i neposećenih mesta koja čekaju svoju priliku. Zato u budućnosti planiram da organizujem grupna putovanja sa ciljem da dovedem ljude u ove i neke druge zemlje i pokažem im zašto je bitno da menjaju sebe i svet", zaključila je ona.