crna rupa
Foto: Shutterstock/Shutterstock

Nešto u blizini supermasivne crne rupe u srcu Mlečnog puta ispaljuje redovne eksplozije visokoenergetskih gama zraka ka Zemlji, a naučnici će možda konačno znati šta je to.

U novom istraživanju koje nije recenzirano od strane kolega objavljenom na serveru za preprint arKsiv, dvojac astrofizičara sa Nacionalnog autonomnog univerziteta Meksika zaključuje da rafali radijacije potiču iz mrlje gasa koja se vrti oko crne rupe na skoro jednoj trećini brzina svetlosti. Nalazi tima mogli bi da reše misteriju u vezi sa centralnom crnom rupom Mlečnog puta — koja je formalno nazvana Strelac A* (Sgr A*) i „locirana oko 26.700 svetlosnih godina od Zemlje — koja je zbunila astronome već dve godine .

Impulsi gama zračenja iz okoline Sgr A* su prvi put otkriveni oko Zemlje 2021. Tim koji stoji iza posmatranja je znao da zračenje ne može doći iz same supermasivne crne rupe same.

To je zato što su sve crne rupe vezane regionom koji se zove horizont događaja, koji označava tačku iza koje ništa, čak ni svetlost′ nema brzinu potrebnu da pobegne od ogromne gravitacije crne rupe. To znači da crne rupe same ne emituju zračenje, tako da gama zraci moraju da dolaze iz okruženja Sgr A*.

Poznato je da druge supermasivne crne rupe emituju snažno zračenje iz svog neposrednog okruženja kada njihov gravitacioni uticaj generiše turbulentne uslove u okolnom gasu i prašini, formirajući strukturu koja se zove akrecioni disk. Kako se crne rupe hrane ovom materijom, akrecioni disk emituje svetlost koja obuhvata elektromagnetni spektar, od radio talasa niske energije do visokoenergetskih gama zraka.

Međutim, ovo ne može objasniti gama-zrake iz Sgr A*, pošto je crna rupa Mlečnog puta okružena sa vrlo malo materije i hrani se tako sporo da bi bila ekvivalentna čoveku koji živi na ishrani od jednog zrna pirinač svakih milion godina, prema astronomu Univerziteta Arizone Krisu Impiju, koji nije bio uključen u istraživanje.

Koristeći podatke sa svemirskog teleskopa Fermi sa gama zrakama prikupljene između juna i decembra 2022. godine, istraživači su imali za cilj da otkriju poreklo ovih gama zraka.

Dvojac je pretražio javno dostupne Fermijeve podatke za obrasce periodičnosti u emisijama gama zraka. Otkrili su da impulsi izlaze iz blizu Sgr A* otprilike jednom u 76,32 minuta. Ovaj period emisije je upola kraći između impulsa rendgenskog zračenja koji se takođe vidi kako dolaze iz okoline supermasivne crne rupe Mlečnog puta, što sugeriše da su dve emisije u harmoniji i da su verovatno povezane.

„Podudarnost periodičnosti više talasnih dužina u rendgenskim i gama zracima ukazuje na jedan fizički mehanizam koji ga proizvodi“, napisao je tim u radu.

Ovo otkriće onoga što istraživači nazivaju "jedinstvenim oscilatornim fizičkim mehanizmom" dovelo ih je do zaključka da i gama zraci i rendgenski zraci emituju "grud" gasa koji se vrti oko Sgr A* na oko 30% brzina svetlosti — ili oko 200 miliona mph (320 miliona km/h). Oni misle da ovaj brzi komad materije emituje svetlost na nekoliko talasnih dužina zračenja dok se vrti oko Sgr A*, periodično bukteći kako se njegova orbita kreće.

Ovo otkriće bi moglo da pruži naučnicima bolje razumevanje okruženja oko supermasivnih crnih rupa, posebno manje zlobnih primera, kao što je onaj u srcu Mlečnog puta.

BONUS VIDEO