banka
Foto: Shutterstock/Shutterstock

Prvog septembra prestaje da važi dogovor između Narodne banke Srbije i poslovnih banaka o zamrzavanju cena naknada i provizija. To znači da bi i brojne usluge, od one najosnovnije poput održavanja tekućeg računa, mogle da budu značajno skuplje.

Podsetimo, poslovne banke u Srbiji su od 1. septembra prošle godine (2022) smanjile naknade, odnosno vratile ih na nivo od 1. januara 2021. godine, kako im je preporučila Narodna banka. Tada su banke smanjile sve naknade za 30 odsto. Takođe, obavezale su se i da ih ne povećavaju narednih godinu dana, odnosno do 1. septembra 2023. E, sada je tom dogovoru kraj.

Od čega će zavisiti da li će banke vratiti cenovnike na nivo od 1. januara 2021. godine?

Vasić kaže da ne mora da znači da će banke poskupeti svoje usluge, ali da imaju pravo da odmrznu cenovnike.

Ono što je bitno za građane, ističe, jeste da će banke morati da traže saglasnost NBS za podizanje naknada. Koliko će biti eventualno poskupljenje, napominje, zavisi od banke do banke, njihove procene i tržišne utakmice.

Banka je dužna, naglašava Vasić, da obavesti klijenta i dostavi mu informaciju o poskupljenju unapred dva meseca.

Inače, kod banaka najviše prihoda od naknada i provizija sa 30 odsto čine naknade i provizije za obavljanje platnog prometa. Na drugom mestu su naknade i provizije za kupoprodaju stranih sredstava plaćanja.

Vasić: Inflacija pada u EU, a to je dobro i za Srbiju

Inflacija u EU pada, što je dobro za nas, u EU je inflacija već 5,1, kaže Vasić, i otkiva šta to znači za nas.

- Pošto mi uvozimo i izvozimo većinom iz EU, preko 60 odsto, to znači i da inflacija, odnosno cene koje mi plaćamo tamo za proizvode ili usluge, one su povoljnije, tako da će se to indirektno odraziti i na naše tržište. S druge strane, i ovde mehanizam restriktivne monetarne politike deluje. NBS je to više puta radila, podizala referentnu kamatnu stopu. Na taj način inflacija se zaustavila, pada, 12,1 je sad i očekuje se do kraja godine osam.

- Način na koji dostavlja, to je dogovor između klijenta i banke, to je obično imejl, SMS, Vajber ili neka od drugih sredstava komunikacije, ali mora da obavesti - napominje Vasić:

- Inflacija pada solidnim tempom, ali bi mogao da bude i bolji.

Građani su u prethodnom periodu svedočili zaoštravanju uslova za kredite.

- Način da zaustavite inflaciju jeste upravo taj da nama kao korisnicima pošaljete signal da manje trošimo, manje se zadužujemo. Na taj način mi indirektno kočimo inflaciju.

(RTS, Blic Biznis)

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading